Connect with us

විශේෂාංග

සංගීත් නිපුන් සනත් දැයෙන් සමුගනියි (ඡායා)

Published

on

ශ්‍රී ලාංකේය සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ අග්‍රගණ්‍ය සංගීතඥයෙකු වන, සම්මානිත මහාචාර්ය සංගීත් නිපුන් සනත් නන්දසිරි මහතාගේ දේහය පිළිබඳ අවසන් කටයුතු ඊයේ (01) පස්වරු 3.00 ට බොරැල්ල සුසාන භූමියෙදී රාජ්‍ය ගෞරව සහිතව සිදු කෙරුණි.

ඒ මහතා පසුගිය අඟහරුවාදා (මාර්තු 28) දිවි සැරිය නිමා කරන විට 81 වන වියේ පසු විය.

කොළඹ සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ කුලපති ලෙස ද කටයුතු නන්දසිරි මහතා මෙරට සුභාවිත සංගීතයට පණ පෙවූවකු සේ සැලැකේ.

ඔහුව විචාරකයින් විසින් හඳුන්වනු ලබන්නේ, ශ්‍රී ලාංකේය සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ “වාග්ගේයකරුවෙකු” ලෙස ය.

සංගීතඥයෙකු, ගායන ශිල්පියෙකු, සංගීත අධ්‍යක්ෂවරයෙකු හා ගී පද රචකයෙකු ලෙස ඔහු මෙරට රසික හදවත් දිනූ කලාකරුවෙකි.

පෞද්ගලික තොරතුරු

1942 වසරේ පෙබරවාරි 15 වන දා ගොතටුවේ දී උපන් සනත් නන්දසිරි, ගොතටුව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයයෙන් සහ සාන්ත මැතිව්ස් විද්‍යාලයයෙන් අධ්‍යාපනය ලබා තිබේ.

සනත් නන්දසිරි, විල්ෆ්‍රඩ් පීරිස් යටතේ මුල් කාලයේ දී සංගීතය හදාරා ඇති අතර පසුව හේමතිලක දයාරත්න යටතේ ශාස්ත්‍රීය සංගීතය හදාරා තිබේ. ඔහු තබ්ලා වාදනය හදාරා ඇත්තේ මහේෂ් සින්නයියා සහ වාද්‍ය විශාරද ඩී. ආර්. පීරිස්ගෙනි.

1955 වසරේ දී ඔහු ජාතික ගුවන්විදුලියට සම්බන්ධ වී ඇත.

අනතුරුව 1960 වසරේ දී ලක්නව් නුවර පිහිටි භාත්ඛණ්ඩ සංගීත් විද්‍යා පීඨයට ඇතුළු වීම සඳහා ඉන්දියාව බලාගිය ඔහු, එහි සිටි විශිෂ්ට ආචාර්යවරුන් යටතේ ශිල්ප හදාරා 1966 වසරේ දී ගායනයට සහ තබ්ලා වාදනයට විශාරද උපාධි දෙකක් ලබා නැවත ශ්‍රී ලංකාවට පැමිණෙන්නේ ය.

මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි 1992 වසරේ දී සංගීත් නිපුන් උපාධිය ලබා ගත්තේය.

1971 වසරේ දී විශාරද මල්කාන්ති නන්දසිරි හා විවාහ වූ ඔහුගේ දියණිය විශාරද අනුරාධා නන්දසිරි ය.

සංගීත ක්ෂේත්‍රයට ක‍රන ලද මෙහෙවර

එදා මෙදාතුර කඳුළට විවර වූ දෑස් පියන් පත් කවුළු වසා, පෙමාතුර හැඟුම්, දේදුන්නෙන් එන සමනලුනේ, කොහෝ කෙහෝ, එක යායට මල් පීදුණු, වේතනා පරිශුද්ධ වූවත්, සීත රෑ යාමේ, ලස්සන නම් නෑ පෙනෙන්නේ, මේ ප්‍රථම වසන්තය යි, හිච්චි නගේ, දඟකාර ඔය දෑස, කවුරුදෝ අර කවුළුවෙන්, දූ අනුරාධා, මගේ රටට දළදා හිමි සරණයි, නුඹෙ සුවඳ පිරුණු පුංචි කාමරේ, බෝ මළුවේ මල් සුවඳක පැටලී ආදී ගීත ඔහු ගැයූ අතිශය ජනාදරයට පත් වූ ගීත අතර වේ.

1969 වසරේ සුගතපාල සෙනරත් යාපාගේ ‘හන්තානේ කතාව’ චිත්‍රපටයේ ‘අනන්ත වූ දෙරණ සරා දෑස් නිවන අහස් ගව්ව නැග ගත්තේ,’ යන ගීතය ගයන ලද්දේ මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි විසිනි. ඔහු විසින් රචනා කරන ලද ගීත ගොන්නක් අතර ‘බුදු හාමුදුරුවෝ වැඩියා වාගේ’ යන ගීතය අදට ත් රසිකයින්ගේ සිත් ස්පර්ශ කරන ගීතයකි.

ගුවන්විදුලිය, සිනමාව, ටෙලි නාට්‍ය සහ වේදිකාව ඇතුළු ක්ෂේත්‍ර ගණනාවක් ඔහුගේ සංගීත නිර්මාණ කාර්යයන්ගෙන් හැඩවුණු බව විචාරකයින්ගේ අදහස ය.

ආචාර්ය පණ්ඩිත් ඩබ්ලිව්. ඩී. අමරදේව, ධර්මදාස වල්පොළ, සුජාතා අත්තනායක, ගුණදාස කපුගේ, නන්දා මාලිනී, නිරංජලා සරෝජනී, අබේවර්ධන බාලසූරිය, මල්කාන්ති නන්දසිරි වැනි මෙරට අතිශය ගෞරවාදරයට පාත්‍ර වූ ගායක ගායිකාවන් රැසකට ඔහු අතින් ගී තනු නිර්මාණය විය.

1974 වසරේ දී මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි සිය ප්‍රථම ඒක පුද්ගල ගී ප්‍රසංගය වන ‘ස්වර්ණ කුණ්ඩල’ පැවැත් වූ අතර, ඔහුගේ පළමු ගී තැටිය එම නමින් ම පසුකාලීනව නිකුත් විය.

2019 වසරේ දී බණ්ඩාරනායක අනුස්මරණ ජාත්‍යන්තර සම්මන්ත්‍රණ ශාලාවේ දී ඔහු ‘ජනාභිමානී ගෞරව සම්මානයෙන්’ පිදුම් ලැබී ය.

සනත් නන්දසිරි මුල් වරට ගීතයක් ගයා ඇත්තේ 1947 වසරේ දී ය. ඒ, ඔහුගේ වැඩිමල් සොහොයුරිය වූ ඊඩා සමග ය. “යමුනා යමුනා සෝබන ගංගා” ගීතයේ තනුවට “පායා පේනා චන්ද්‍රා පේමා” නම් යුග ගීතය ඔහු එලෙස ගයා තිබේ.

එතැන් පටන් මේ දක්වා ඔහු ගීත 140කට අධික සංඛ්‍යාවක් ගයා ඇත.

සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ කුලපති

සංගීත උපදේශකවරයෙකු ලෙස සේවය කරමින් සිටි ඔහු 1969 වසරේ දී විශාරද ආචාර්ය ලයනල් එදිරිසිංහ විසින් ගායනය පිළිබඳ රජයේ ලලිත කලා ආයතනයේ කථිකාචාර්යවරයකු ලෙස බඳවා ගනු ලැබ තිබේ.

එතැන් පටන් පැමිණි ගමනේ, සෞන්දර්ය අධ්‍යයන ආයතනයේ අධ්‍යනාංශ ප්‍රධානියා ලෙස කටයුතු කරන ඔහු පසුව සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ ප්‍රථම සංගීත පීඨාධිපති ලෙස පත් වන්නේ ය.

සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ කුලපති ලෙස කටයුතු කළ ආචාර්ය පණ්ඩිත් ඩබ්ලිව්. ඩී. අමරදේවගේ අභාවයෙන් පසු 2016 වසරේ දී එම ධුරය සඳහා මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි පත්විය.

ඒ, කොළඹ සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ තෙවන කුලපති ලෙස ය.

ශ්‍රී ලාංකේය නිර්මාණාත්මක සංගීත ක්ෂේත්‍රයට කළ විශිෂ්ට දායකත්වයට උපහාරයක් වශයෙන් ඔහු ගෞරව මහාචාර්ය පදවියකින් ද පිදුම් ලැබී ය.

“සනත් නන්දසිරි කියන ඒ මහා පෞරුෂයට ආදරේ කරන්නේ නැති කෙනෙක් හොයාගන්න බැහැ” – අභිෂේකා විමලවීර

“අමරදේව මාස්ටර් වගේ ම සනත් නන්දසිරි කියන්නෙත් අපේ රටේ සංගීතයේ අක්මුල්,” එසේ පවසන්නේ, ශ්‍රී ලාංකේය සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ නව පරපුරේ ගායන ශිල්පිනියක වන අභිෂේකා විමලවීර බීබීසී සිංහල සේවය සමග අදහස් දක්වමිනි.

මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරිගේ අහිමිවීම කෙතරම් ද යන්න කිසිවෙකුටත් “විස්තර කළ නොහැකි” බව ඇය පැවසුවේ තම පළමු සංගීත ගුරුවරයා වූ ඔහු පිළිබඳව අතීතාවර්ජනයක ද යෙදෙමිනි.

“අවුරුදු 10ක පුංචි ළමයෙක් මම, මට මේ සනත් නන්දසිරි කියන දැවැන්ත මනුස්සයා මුණගැහෙද්දී. මාව එක්කන් ගියා තාත්තා නුගේගොඩ සර් ගාවට. මම පුංචි නිසා ම නෙවෙයි, මට ඒ ගෙදර පෙනුනෙත් මාළිගාවක් වගේ. මහා දැවැන්ත, මහා තේජාන්විත හඬක් වගේ පෞරුෂයක්. මුළු ඇඟෙන් ම රැස් විහිදෙනවා. මම එතුමාව මුලින් ම දැක්කා ම හිතුනේ ඒකයි. ඊට පස්සේ කිව්වා පුතේ මට සිංදුවක් කියලා පෙන්නන්න කියලා. මම ‘ආදරේ ඇයි පොඩි හඳ මාමේ’ සිංදුව කිව්වා. කිව්වට පස්සේ මාව ප්‍රවේශිකා පන්තියට දාන්නේ නැතුව කෙලින් ම ප්‍රථමා පන්තියට දැම්මා. ගායනය කියන්නේ, සංගීතය කියන්නේ, ගරු කරන්න ඕනේ දෙයක් කියලා කියලා දුන්නා.”

ඇය සඳහන් කළේ සංගීතය යනු, “තරගයක් නොවන බව” ඔහු සැම විට ම තම ශිෂ්‍යයින්ට කියා දුන් බව ය.

“එතුමා බිහි කරපු ගෝල බාලයෝ එතුමා බලාපොරොත්තු වුණ විධියට ම එතුමාගේ සංගීත දැනුම සංගීතයේ සුවඳ ලංකාවේ හැම තැනකට ම අරන් යයි. ඒ වගකීම මම එතුමා වෙනුවෙන් කරනවා මමත් එතුමාගේ ගෝලයෙක් විධියට. මම හිතෙන්නේ එතුමාගේ අහිමිවීම කොයි තරම් පාඩුවක් ද කියලා කියන්න අපි කාටවත් ම බැහැ. මම හිතන්නේ සනත් නන්දසිරි කියන ඒ මහා පෞරුෂයට ආදරේ කරන්නේ නැති කෙනෙක් ලංකාවෙන් ලෝකෙන් හොයා ගන්න බැහැ. අමරදේව මාස්ටර් වගේ ම සනත් නන්දසිරි කියන්නෙත් අපේ රටේ සංගීතයේ අක්මුල්.”

බීබීසී සිංහල සේවය වෙත අදහස් දක්වමින් ඇය වැඩිදුරට ත් මෙසේ පැවසුවා ය.

“ජ්‍යෙෂ්ඨයන් නවකයන්ව පාගලා දානවා කියන යුගයක, ජ්‍යෙෂ්ඨයන් අලුත් අයට ඉදිරියට එන්න අවස්ථාවක් නොදෙනවා කියන යුගයක, එක ම පිරිසක් වටා තමන්ට වඩා අඩු දක්ෂයින් පිරිසක් විතරක් තරුණ පරම්පරාව විධියට ඉස්සරහට ගේන්න හදන ප්‍රවීණයන් පිරිසක් ඉන්නවා කියන යුගයක, ඒ කතාව සම්පූර්ණයෙන් ම වෙනස් කරන පෞරුෂය මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි.”

මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි විසින් සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයය තුළ මෙන් ම ඉන් පිටත ද බිහිකරන ලද ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් ගණන අති විශාල ය. ගී පද රචකයින් ගණනාවක් බිහි කිරීමට ද ඔහු දායක වුණු බව විචාරකයින්ගේ අදහස යි.

“ඔහු අද්විතීය, අග්‍රගණ්‍ය, අමරණීය පුද්ගලයෙක්” – මහාචාර්ය ප්‍රණීත් අබේසුන්දර

“සෞන්දර්ය කලා විශ්වවිද්‍යාලයයේ කුලපතිව සිටි මහාචාර්ය සංගීත් නිපුන් සනත් නන්දසිරි කලාකරුවා අභාවප්‍රාප්ත වීම අතිශය ශෝකාකූල කාරණයක්,” ශ්‍රී ජයවර්ධනපුර විශ්වවිද්‍යාලයයේ සමාජ විද්‍යා සහ මානව විද්‍යා අධ්‍යයන අංශයේ මහාචාර්ය ප්‍රණීත් අබේසුන්දර බීබීසී සිංහල සේවය වෙත අදහස් දක්වමින් පැවසීය.

මහාචාර්ය ප්‍රණීත් අබේසුන්දර ද මහාචාර්ය සංගීත් නිපුන් සනත් නන්දසිරි ගැයූ ගී ලියූ ගේය පද රචකයෙකි.

ඔහු සඳහන් කළේ, නව පරම්පරාවට තනු නිර්මාණයකර දීම මෙන් ම, නව ගීත රචක පරම්පරාවකට අතහිත දීමත් නිසා බොහෝ කලාකරුවන් පිරිසක් මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරිගේ ආශ්‍රයෙන් බිහි වූ බව ය.

“ඒ පාඩුව අපිට දරාගන්න අමාරු යි. ඔහු අද්විතීය, අග්‍රගණ්‍ය, අමරණීය පුද්ගලයෙක්. ගුරුවරයෙක්, මහාචාර්යවරයෙක් හැටියටත් එහෙම යි. තනු නිර්මාපකයෙක්, සංගීතවේදියෙක්, ඒ වගේ ම අලුත් පරම්පරාවකට තනු නිර්මාණයකර දීමත්, සංගීත නිර්මාණයකර දීමත්, අලුත් ගීත රචක පරම්පරාවකට අතහිත දීමත් නිසා බොහෝ කලාකරුවන් ඔහු වෙතින්, ඔහුගේ ආශ්‍රයෙන් බිහි වුණා. කිසි ම ලෝබකමක් නැතුව තමන්ට නිර්මාණය කරන තනු වෙනත් අයට ත්, අලුත් වේවා, ප්‍රවීණ වේවා, ඔහුට ඒ පිළිබඳව ගැටලුවක් තිබුණේ නෑ. මුදල් මුල් කර ගෙන නෙවෙයි ඒ තනු නිර්මාණය කළේ.”

මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි එවකට සංගීතය ඉගැන්වීම් කටයුතුවල යෙදුණු ආකාරය ද ආවර්ජනය කරමින් මහාචාර්ය ප්‍රණීත් අබේසුන්දර මෙසේ පැවසීය.

“මනුස්සකම් අතින් අපි දැකලා තියෙන, බොහෝ ම උදාර ගති තියෙන, සත් පුරුෂ ගුණ තියෙන පුද්ගලයෙක්. කාගේ දුකේ දී සැපේ දී ඉස්සෙල්ලා ම පැමිණෙන පුද්ගලයෝ සනත් නන්දසිරි – මල්කාන්ති නන්දසිරි යුවළ. විශාරද අනුරාධා නන්දසිරිටත් උගන්නන එක ම සංගීතය තමන්ගේ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන්ටත් ගුරුමුෂ්ටි තබා ගන්නේ නැතුව එතුමා හැම වෙලාවේ ම ලබා දුන්න හැටි අපිට මතක යි. එක ම පැදුරේ වාඩි කරලා, දුව කියලා වෙනසක් නැහැ.”

ඔහු පෙන්වා දුන්නේ, මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි “උසස් රසිකත්වයක්” ලබා දීමට ක්‍රියා කළ කලාකරුවෙකු බව ය.

මහාචාර්ය සනත් නන්දසිරි “සංගීතය, තනු නිර්මාණය, වාදනය, රචනා කිරීම ගායනා කිරීම ආදී හැම අතකින් ම පූර්ණත්වයට පත් කෙනෙකු” බැවින් ඉන්දියානු සංගීත ක්‍රමය අනුව ඔහු “වාග්ගේයකරුවෙකු” ලෙස හැඳින්විය හැකි බව බීබීසී සිංහල සේවය සමග තවදුරටත් අදහසක් දැක්වූ මහාචාර්ය ප්‍රණීත් අබේසුන්දර පැවසීය.

“ඉතින් එතුමාගේ වියෝවීම අපිට හරි දුකක්. ඒ විතරක් නෙවෙයි, අපි දන්නවා, එනවා වගේ ම අපි කාටත් නික්මිලා යන්න වෙනවා. ආව විධියට වඩා සත්පුරුෂයෝ හැටියට ලෝකයට සේවය කරලා නික්මිලා යන්නට තියෙනවා නම්, ඒක තමයි උතුම් වන්නේ. සනත් නන්දසිරි කලාකරුවා, එබඳු විශාල වැඩ කොටසක් රට, ලෝකේ වෙනුවෙන් කරලා නික්මිලා ගියා,” ඔහු වැඩිදුරට ත් පැවසීය.

මූලාශ්‍රය – බීබීසී සිංහල

විශේෂාංග

පාර්ලිමේන්තුව විසිරුවන්ට තව පැය කිහිපයකි

Published

on

By

ලක්ෂ්මන් නිපුනආරච්චි මහතා ගේ නම කොළඹ දිස්ත්‍රික් පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රීවරයෙකු ලෙස ගැසට් මගින් ප්‍රකාශයට පත් කර ඇත.  දැන්, ඔහුට කැබිනට් අමාත්‍යවරයෙකු ලෙස දිවුරුම්දීමට දැන් අවස්ථාව ඇත.  (පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රීවරයෙකු ලෙස දිවුරුම්දීමට අවශ්‍යතාවයක් නැත. මෙයට පෙර බැසිල් රාජපක්ෂ ද, මන්ත්‍රීවරයෙකු ලෙස දිවුරුම්දීමට පෙර, කැබිනට් අමාත්‍යවරයෙකු ලෙස දිවුරුම් දී ඇත)

එබැවින් අද දිනයේ කැබිනට් මණ්ඩලය දිවුරුම් දුන් වහාම, පාර්ලිමේන්තුව විසිරුවා හැරිය හැකිය.

අතිගරු ජනාධිපතිතුමා විසින් 1981 අංක 1 දරණ පාර්ලිමේන්තු පනතේ 10 වන වගන්තියේ විධිවිධාන අනුව තව පැය කිහිපයකින් සිදු කරන ප්‍රකාශය මගින්,  

1. අභිනව පාර්ලිමේන්තුව රැස්වන දිනය  

2. පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණය පැවැත්වෙන දිනය

3. නාම යෝජනා කාල සීමාව  

4. එක් එක් දිස්ත්‍රික්කය සඳහා තෝරා පත් කර ගත යුතු මන්ත්‍රීවරුන් සංඛ්‍යාව  ප්‍රකාශනය කරනු ඇත.

මහා මැතිවරණයක ආසන්න (අනුමාන!) දින වකවානුව පහත දැක්වේ.

පාර්ලිමේන්තුව විසිරුවා හැරීම/ මැතිවරණ නිවේදනය (සැප්. 25 යැයි සිතමු)
නාම යෝජනා බාර ගැනීම (දින 10 කින් පසුව) 2024 ඔක්තෝබර් 4 සිට ඉදිරියට දින 7 ක්  (නිවාඩු දින ද සහිතව)

මැතිවරණ දිනය – 2024 නොවැම්බර් 22ට ආසන්න දිනක සිට නොවැම්බර් 30 දක්වා ආසන්න දිනක

2024 සැප්. 25 (හෙට) සිට දින 52 සිට 66 දක්වා ඕනෑම දිනක මහා මැතිවරණය පැවැත්වෙනු ඇත.

කීර්ති තෙන්නකෝන්

Continue Reading

විශේෂාංග

රටේ මහ පුටුවට ගිය සරසවියේ අරවින්ද?

Published

on

By

මෙරට 9 වන විධායක ජනාධිපති ලෙස අනුර කුමාර දිසානායක මහතා තේරී පත්ව දිවුරුම් දී වැඩකටයුතු ආරම්භ කිරීම අද (23) පෙරවරුවේ සිදු කෙරුණි.

මේ ඔහු ගැන කරුණු බිඳකි.

අනුර කුමාර දිසානායක 1968 නොවැම්බර් මස 24 වැනිදා උපත ලබන්නේ, මාතලේ දේවහූව ග්‍රාමයේදීය. 

ඒ දිසානායක මුදියන්සේලාගේ රන්බණ්ඩා සහ දිසානායක මුදියන්සේලාගේ සීලවතී යුවළට දාවය.

දිසානායක පවුලේ දෙවැනියා වූ අනුර මූලික අධ්‍යාපනය සඳහා තඹුත්තේගම ප්‍රාථමික විද්‍යාලයට ඇතුළත් වෙයි. 

සාමාන්‍ය පෙළ විභාගය ඉහළින් සමත්වන මෙම සිසුවා උසස් පෙළ හැදැරීම සඳහා ඇතුළත්වන්නේ, තඹුත්තේගම මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයටය.

එහිදී විද්‍යා – ගණිත අංශයෙන් උසස් පෙළ සමත්වන ඔහු කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලයට තේරී පත්වන්නේ, 1992 දීය. 

1987දී පාසල් ශිෂ්‍යයෙකු ලෙස ඉන්දු – ලංකා ගිවිසුමට එරෙහිව සමාජවාදී ශිෂ්‍ය සංගමයේ ක්‍රියාකාරිකයෙකු වූ අනුර සරසවි භූමිය තුළ ද කැපීපෙනෙන දේශපාලන චරිතයක් බවට පත්වෙයි. 

එහිදී ජනතා විමුක්ති පෙරමුණට අනුබද්ධිත සමාජවාදී ශිෂ්‍ය සංගමය නැවත ගොඩනගන අනුර සරසවි සිසුන් අතර ආකර්ෂණය දිනාගත්තේ ”අරවින්ද” යන නාමයෙනි.

එපමණක් නොව ඔහු කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලයීය බෞද්ධ සංගමයේ සභාපති ධුරය ද හොබවනු ලබයි. 

අනුර කුමාර දිසානායක සිය උසස් අධ්‍යාපනය නිමකරමින් 1995 දී විශ්වවිද්‍යාලයෙන් පිටවන්නේ, විද්‍යාවේදී උපාධිධාරියෙකු වශයෙනි. 

අනුරගේ දේශපාලන ගමන් මඟ තීරණාත්මක සංධිස්ථානයක් සනිටුහන් කරමින් 1997 දී ඔහු ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ මධ්‍යම කාරක සභාවට තේරී පත්වෙයි. 

ඉන් වසරකට පසු එනම් 1998 දී ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ දේශපාලන මණ්ඩලයට ඇතුලත් වීමට අනුර කුමාරට වරම් හිමිවෙයි. 

ඔහු පළමුවරට පාර්ලිමේන්තුවට තේරී පත්වන්නේ 2000 වසරේදීය. 

ඒ එම වසරේ පැවැති මහ මැතිවරණයේදී ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ ජාතික ලැයිස්තු මන්ත්‍රීවරයෙකු වශයෙනි. 

ඔහු යළි 2004 වසරේදී කුරුණෑගල දිස්ත්‍රික්කය නියෝජනය කරමින් පාර්ලිමේන්තුවට තේරී පත්වන්නේ වැඩිම මනාප ඡන්ද සංඛ්‍යාවක් ද ලබා ගනිමින්.

2004 වසරේදී පිහිටුවන ලද එක්සත් ජනතා නිදහස් සන්ධාන ආණ්ඩුවේ කෘෂිකර්ම, ඉඩම්, වාරිමාර්ග හා පශු සම්පත් අමාත්‍ය ධුරයේ කටයුතු කළ අනුර කුමාර දිසානායක එදා මෙදා තුර ලාංකේය දේශපාලන ඉතිහාසයේ අත්නොවිඳි විසල් ආදර්ශයක් රටට ලබාදීමට කටයුතු කළේය. 

අනුර කුමාර දිසානායක මහතාගේ දේශපාලන ගමන් මගේ ඉතා තීරණාත්මක සංධිස්ථානයක් සනිටුහන් කළේ 2014 වසරේ පෙබරවාරි මස 2වනදා පවත්වන ලද ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ 7වන ජාතික සම්මේලනයේදීය.

එදින ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ නායකත්වය සෝමවංශ අමරසිංහගෙන්, අනුර කුමාර දිසානායක මහතා වෙත පැවරුණි. 

දැන් අපි පුනරුදයට පෙළ ගැසෙමු…

ගී තනු හා සංගීතය – අජන්ත රාජකරුණා

ගායනය –  සුසන්ත එදිරිසිංහ

ශ්‍යාමා ගුණරත්න

ඩේමියන් ඩයස් 

හංසි කන්දෙගෙදර

මල්රාජ් මහානාම

පටිගත කිරීම – කැලුම් වැලිගම

දෘශ්‍ය රූප – චතුරංග අබේසිංහ

Continue Reading

විශේෂාංග

ජනපතිවරණ අනාවැකි කියන්න මත් පුළුවන්

Published

on

By

සිය ජ්‍යොතිෂමය අවශ්‍යතා සපුරා ගැනීමට පැමිණෙන බොහෝ දෙනකු මේ දිනවල එම ජ්‍යොතීර්වේදීන් වෙතින් නඟන අමතර පැනයක් ද තිබේ. එනම් මේ ජනාධිපතිවරණයෙන් බලයට පත්වන අපේක්‍ෂකයා කවුරුන්ද? යන්න ය. මා දන්නා අන්දමට මීට දශක කිහිපයකට පෙර විසූ අපගේ ඇදුරු පරම්පරාවලට අයත් ප්‍රවීණ ජ්‍යොතීර්වේදීන් වෙතින් සාමාන්‍ය ජනතාව මෙවන් පැනයක් අසා සිටියේ නැත. ඊට හේතුව එවක ජ්‍යොතීර්වේදීන් පුද්ගල ජන්ම පත්‍ර පරීක්ෂාව, නැකත් සෑදීම, මල්වර ඵලාපල කීම වැනි පුද්ගල බද්ධ කටයුතු වල මිස ජාතික වශයෙන් වැදගත් වන මෙවන් කටයුතුවල නොයෙදුණු බැවිනි.එවක සංවත්සර පලාඵල කීම් වැනි පුළුල් කාර්‍යන් හි යෙදී සිටියේ පංචාග ලිත් කර්තෘ වරුන් වැනි සීමිත පිරිසක් පමණි. එහෙත් 1980 දශකයේ ආරම්භයෙන් පසු මෙම තත්ත්වය සැළකිය යුතු ලෙසින් වෙනස් වී තිබේ. එනම් ජ්‍යොතීර්වේදීන් වශයෙන් හඳුන්වා ගන්නා ඇතැම් පුද්ගලයන් සංවත්සර ඵලාපල, මැතිවරණ සේම ජාතික මට්ටමේ ක්‍රීඩා ජයග්‍රහණ ආදිය සම්බන්ධයෙන් ජනමාධ්‍ය මගින් දිගට හරහට අනාවැකි පළ කිරීමට ඉදිරිපත් වීම ය.

කන්ද උඩරට රාජ්‍යයේ රාජකීය ජ්‍යොතීර්වේදියා මහ වාසල නැකත් රාළ නමින් හඳුන්වන ලදී. ඔහු බොහෝ විට ජ්‍යොතිෂය සේම පාලි, සංස්කෘත ඇතුළු පෙරදිග භාෂා පිළිබඳ ප්‍රාමාණික දැනුමක් තිබූ පඬිවරයෙකි.එමෙන්ම මොවුන් ගෙන් ඇතැමකු කලින් පැවිදි දිවියක් ගත කොට ජ්‍යොතීර්වේදය වෘත්තියක් වශයෙන් භික්ෂුවට අකැපවීම මත උපැවිදි වූවෝ ද වෙති. අලුත් අවුරුද්ද සම්බන්ධ රාජකීය නැකත් සීට්ටුව පිළියෙල කිරීම සේම රජතුමා රාජ්‍යත්වය සහ රාජධානිය සහ රාජ්‍යය සම්බන්ධයෙන් එල්ල වන ග්‍රහ අපල කල් ඇතිව නිරීක්ෂණය කොට ඒවායින් උද්ගත වන නපුර අනර්ථය පිටුදැකීම රජවාසල නැකත් රාළගේ ප්‍රධානතම වගකීමක් විය. එහි දී ඔහු අවශ්‍ය පරිදි එම රාජධානීයේ සිටි සෙසු ජ්‍යොතිෂ පඬිවරුන් ගේ සහාය ලබා ගත් බව පෙනේ. මෙය වෛදික රාජාණ්ඩුවල පුරෝහිත බමුණා ගේ රාජකාරියට බෙහෙවින් අනුරූප වූවකි. එහි දී එම කාර්යයේ සාධනීය බව තහවුරු කර ගැනීම සඳහා ත්‍රිවේදයේ පරප්‍රාප්ත බ්‍රාහ්මණයන් රජ වාසලට කැඳවීමේ බලය ද පුරෝහිත බ්‍රාහ්මණයා වෙත පැවරී තිබිණ.

කන්ද උඩරට රාජ්‍යයේ මහ වාසල නැකත් රාළ විසින් සම්පාදනය කරන ලද අළුත් අවුරුදු නැකත් සීට්ටුව රජුගේ අවසරයෙන් රාජධානිය පුරා බෙදීම ද එවක සිදු වූ අතර එය රාජධානියේ සිටි ගම්බද නැකත් රාළලා විසින් ස්වේච්ඡාවෙන් ඔවු’නොවුන් අතර බෙදා ගත් බව පෙනේ.නමුත් කන්ද උඩරට පාලන සමයේ වනියාර් වරුන් විසින් පාලනය කළ වන්නි ප්‍රදේශ වල ගම්බද නැකත් රාලලාගේ එකමුතුවෙන් එම කාරිය සිදු කළ බව පැහැදිලි ය.

නමුත් එකල වුව ගම්බද නැකත් රාළලා තනිව එවැනි භාරදූර කර්තව්‍යයන් භාර නොගත් අතර ගැමියන් ගේ ජ්‍යොතිෂමය අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් නිරන්තරයෙන් කැපව හිඳිනු දක්නා ලදී. නමුදු මීට සියවස් කිහිපයකට ඉහත ගම්බද වෙදකම සේම ජ්‍යොතිෂය ද වෘත්තීය මට්ටමක් තෙක් ප්‍රවර්ධනය වී නොතිබීම ද විශේෂත්වයකි. එවක බොහෝ ජ්‍යොතීර්වේදීන් ගේ වෘත්තිය වූයේ ගොවිතැන, ලෝකුරු කර්මාන්තය වැනි දෙයකි.නමුදු ඔවුන් වෙතින් ලබා ගන්නා සේවාවන් උදෙසා ප්‍රමාණවත් සැළකීමක් කිරීමට ද අතීත ගැමියෝ අමතක නොකළහ.

නමුත් අතීතයට සාපේක්‍ෂකව වර්තමානයේ මිල මුදලේ අගය වේගවත්ව ඉහළ යාම මත මේ වන විට ජ්‍යොතීරේව්දයට වෘත්තීය මට්ටමක් සහ පාරිභෝගික සේවාවක් බවට පත්ව තිබෙනු පෙනේ. එහෙත්, එදා මෙදා තුර කාල සීමාව තුළ ජ්‍යොතීර්වේදය නම් වෘත්තියේ ප්‍රමිතිගත බවක් දක්නට නොලැබුණු අතර මේ වන විට සමාජය තුළ දක්නට ලැබෙන මිල තරඟය මත ජ්‍යොතිෂය පිළිබඳ මූලික දැනීමක් වත් නොමැති විශාල පිරිසක් මෙම ක්ක්‍ෂේත්‍රයට පිවිස ජ්‍යොතීර්වේදයට සේම සමාජයට ද සුවිසල් හානියක් සිදු කරනු මේ වන විට ඇස් පනා පිටම දැකිය හැකිය. මෙම තත්ත්වය වඩාත් ඛේදනීය වනුයේ ජ්‍යොතිෂය සම්බන්ධ ප්‍රමාණවත් දැනුමක්, අවබෝධයක් හා අත්දැකීමක් නොමැත්තවුන් ඔවුන් ගේ මුකරි කම පදනම් ව ජනමාධ්‍ය මගින් අතිශය ජනකාන්ත බවට පත්වීමය. ඒ සඳහා ඔවුන් තමන් නොදත් ජ්‍යොතිෂය වෙනුවට මනාව ප්‍රගුණ කොට ඇති අනේක විධ උප්පරවැට්ටි නොමඳව භාවිතා කරනු පෙනෙයි. නමුදු ඔවුන් ජනමාධ්‍ය මගින් ජ්‍යොතිෂය වශයෙන් පවසන ඇතැම් කරුණු වලින් පෙනී යනුයේ ඔවුන් ජ්‍යොතිෂය නම් විෂය සම්බන්ධ පෙර පාසල් අධ්‍යාපනයක් වත් ලබා නොමැති බවකි. එහෙත්, ජ්‍යොතිෂය පිළිබඳ මූලික දැනුම් අවබෝධයන් නොමැති සාමාන්‍ය ජනතාව ඔවුන්ගේ එම ඇසි බැම ඉහළ නංවන පට්ට පල් කෙබර කෙරෙහි පහසුවෙන් නතු වෙති. එහෙත් ඒ සම්බන්ධ බරපතල ඛේදනීය තත්ත්වය වනුයේ ඔවුන් එසේ පළ කරන අල්ලේ පැළවෙන අනාවැකි ගල් පැලෙන බොරු බව සනාථ වීමත් සමඟ සාමාන්‍ය ජනතාව තුළ ජ්‍යොතිෂය පිළිබඳව ඇති විශ්වාසය මුළුමනින් ගරා වැටීම ය.අද අප ජීවත් වනුයේ එබඳු පරිහානිමය යුගයක ය.

2015 ජනාධිපතිවරණය සම්බන්ධයෙන් ජ්‍යොතීර්වේදී පඬිවරුන් ලෙසින් පෙනී සිටි මෝඩයන් ජනමාධ්‍ය වලින් ගැසූ හිටි පිනුම් වල ප්‍රතිඵල මේ වන විට මුළු ජාතිය හමුවේම මනාව ප්‍රදර්ශනය වූ පසුබිම තුළ දී බව ඔබ ද පිළිගනු නියත ය.ඒ අනුව ඉදිරියටත් ජ්‍යොතිෂය මුල් කොට මෙවන් සමාජමය අනර්ථයක් සිදු නොවීම පිණිස ගත යුතු වැදගත් පියවරක් සම්බන්ධයෙන් වගකිව යුත්තන් ගේ අවධානය යොමු කරවනු කැමැත්තෙමි. එනම් මේ වන විටත් අප සමාජයේ වෙසෙන ප්‍රවීණ ජ්‍යොතීර්වේදීන් ගෙන් සැදුම් ලත් ජාතික මට්ටමේ ජ්‍යොතීර්වේදී සභාවක් ස්ථාපිත කොට ජ්‍යොතිෂය සම්බන්ධ ප්‍රමාණික දැනුම්, හැදෑරීම් සහ අවබෝධයන් ඇත්තවුන් හට පමණක් එහි ලියාපදිංචියක් ලබා දී ඔවුන් වෘත්තීය මට්ටමකට පත් කිරීමය. එවිට අප රටේ ජීවත් වන බහුතරයකට වෘත්තීය ජ්‍යොතීර්වේදියා යනු කවරකුද? යන්න දැන හඳුනා ගැනීමට සේම වඩාත් ප්‍රමිතිගත ආකාරයකින් ඔහුගේ සේවය ලබා ගැනීමට අවකාශ ලැබේ.එමෙන්ම එසේ ජන්ම පත්‍ර පරීක්ෂා කිරීමේ දී ඒ සම්බන්ධ ලිඛිත ජ්‍යොතිෂ විශ්ලේෂනයක් ඉදිරිපත් කිරීමට ජ්‍යොතීර්වේදීන් යොමු කරවීමෙන් මෙම ක්ෂේත්‍රයට රිංගා ගෙන හිඳින හොර ජාවාරම් කරුවන් මින් ඉවත් කළ හැක.අප එසේ පවසනුයේ මේ වන විට මුළුමනින්ම පාරිභෝගික සේවාවක් බවට පත්ව ඇති ජ්‍යොතිෂයේ නාමයෙන් සිදු වන බරපතල ගසා කෑම් අවප්‍රමාණ කරනු පිණිස ය. මේ අතර ඉදිරි ජනාධිපතිවරණයෙන් බලයට පත් වන්නේ කවුරුන් දැයි අනාවැකියක් පළ කළ හැකි දැයි මගෙන් විමසූ කිහිප දෙනකුටම එවැන්නක් ප්‍රකාශ කිරීම ප්‍රාමාණික දැනුමක් ඇති ජ්‍යොතීර්වේදියකුට ඒ සඳහා විශාල කාලයක්, ශ්‍රමයක් සහ ශාස්ත්‍රීය ඥානයක් වැය කළ යුතු කාරියක් බව මම සෘජුව නොකීවෙමි වෙනුවට මා පවසා සිටියේ මට පෙනෙන අන්දමට නම් නමට අකුරු තුනක් ඇති අපේක්‍ෂකයෙකු ඉදිරි ජනාධිපතිවරයා වීමේ වැඩි සම්භාවිතාවක් ඇති බවකි. එවිට ඒ බොහෝ දෙනා ම`වෙතින් අසා සිටියේ මෙවර ජනපතිවරණයේ ප්‍රධාන අපේක්‍ෂකයන් සිව් දෙනකු ගේම නම අකුරු තුනකින් යුක්ත වීම මත මගේ එම ප්‍රකාශය විහිළුවක් නොවේද? යන්න ය.

එවිට මා ඔවුනට කියා සිටියේ අතිශය සූක්ෂම ග්‍රහ විශ්ලේෂණයකින් පැවසිය යුතු අනාවැකියක් ලේසි පහසු කාරියක් සේ හුවා දැක්වීමට වඩා එසේ විහිළුවක් කොට නිහඬවීම අතිශය යෝග්‍ය බව ය. මක් නිසාද යත් පසුගිය කාලය තුළ කිසිදු සිද්ධාන්තමය පදනමක් නොමැතිව එවන් ජාතික මට්ටමේ අනාවැකි හිටිවනම ප්‍රකාශ කළ අඳ බාලයන් නිසා මේ වන විට ජ්‍යොතිෂයට අත් වී ඇති ඛේදනීය ඉරණම හොඳටම ප්‍රමාණවත් බැවිනි.

හේම ශ්‍රී අමරසිංහ

Continue Reading

Trending

Copyright © 2023 Sri Lanka Mirror. All Rights Reserved