Connect with us

විශේෂාංග

බල්සාක් කැෆේ : රණතුංගීකරණය වූ ක්‍රිකට් කතා වස්තුව

Published

on

ලෝකයේ පතරංගම නත්තල් ගස හදා ගිනස් ලෝක වාර්තාවක් වෙත ළඟා වෙමින් සිටි අර්ජුන රණතුංග වඩා ජනප්‍රිය චරිතයක් වූයේ 1996 වසරේ සීමිත ඕවර ලෝක ක්‍රිකට් කුසලානය හිමිකරගත් ශ්‍රි ලංකා ක්‍රිකට් පිලේ නියමුවා වීම නිසා ය.

තමන්ගේ හිසවටා රැස් ඇතැයි සිතන මිනිසුන් කරකැවෙමින් තිබෙන මෙකී රැස් බැහැගෙන යමින් ඇතැයි තමන්ටම සිතෙන විට විකාරයෙන් දඟලයි. නා නා නැටුම් නටයි. නා නා ගැයුම් ගයයි.

ලෝක කුසලානයක් හිමිකරගත් කණ්ඩායමකට නායකත්වය දුන් මිනිසෙක්ට ඩොලර් ලක්ෂ 8ක් පමණ වැයකරමින් අහස පළාගෙන උසට නැඟෙන කෘත්‍රිම නත්තල් ගසක් වවන්නට සිතෙන්නේ ඇයි? උස පිළිබඳ ප්‍රශ්නයකි. 

අර්ජුන රණතුංග නමින් සිටින වැහැරුණු පෞරුෂය තුළ බැලූ බැල්මට ම වන්නේ සිංහ-බෞද්ධ අධිනිෂ්චයවීමකි. එවැන්නෙක්ට ලෝක ශූරයන් වී විසි වසරක ඇවෑමෙන්, එනම් 2016 වසරේ, නත්තල් ගසක් හදන්නට සිතෙයි. මෙම ආර්ටිෆිෂල් නත්තල් ගස මීටර් 73ක් හෙවත් අඩි 239ක් උස ය. රතු, කොළ, රන්, රිදී පෑ ය තවරා එහි රැන්දූ පයින් කෝන් මිලියනයයකි. විදුලි බුබුළු ලක්ෂ 6කි. මුදුනේ වූ වලිග තරුව පමණක් මීටර් 6ක් උස ය. මාස 4ක් තිස්සේ සිය ගණනක් වරාය කම්කරුවෝ මෙන්ම ස්වේච්ඡා ශ්‍රමිකයෝ නත්තල් ගහ සමඟ ඔට්ටු වෙමින් සිටිය හ.

මිනිස්සු දරිද්‍රතාවයෙන් සිටින සමයක, ‘යහපාලන වේශයෙන්’ බලයට ආ පාලකයන් මේ විකාර නත්තල් ගසට මෙතරම් මුදලක් වැය කරන්නේ ඇයිදැයි ප්‍රශ්න කෙරුවේ වෙන කවුරුත් නොවේ මැල්කම් කාඩිනල් රන්ජිත් අගරදගුරුවරයා ය. නත්තල් ගසට කර ගසා සිටි අර්ජුනයින් වෙනුවෙන් කාඩිනලුන්ට පිළිතුරු බඳින්නට ඉදිරිපත් වූයේ එවක අගමැති වූ රනිලුන් ය. ඔහු කීවේ නත්තල් ගහට පොදු ජනතා මුදල් වැය නොකරන බවත් එය, ස්වර්ග රාජ්‍යයටත්, තව්තිසා දිව්‍ය ලෝකයටත් කුසල් රැස් කරන, පිංවතුන්ගේ පරිත්‍යාගයන් මත සිද්ධ වන බවත් ය.

නත්තල් ගස බාර ඇමතිවරයා වූ අර්ජුන වහා ඉදිරියට පැමිණ තමන්ගේ අදහස ද මාධ්‍යයට කීවේ ය. ඔහුට අනුව එය, ‘එකම රටක් එකම ජාතියක් ලෙස අපට ඉන්නට හැකි බව ලොවට පෙන්වනු පිණිස’ අටවනු ලැබූ නත්තල් ගසකි. අර්ජුන රණතුංග යනු සිංහල බෞද්ධ බහුතරයක් සිටීමෙන් නොනැවතී, සිංහල බෞද්ධ දෘෂ්ටිවාදය අධිනිෂ්චය වූ රටක, ජාතික හා ආගමික සහජීවනය ලොවට පෙන්වන්නට ඩොලර් ලක්ෂ අටක් ද විශාල මිනිස් ශ්‍රමයක්ද වැය කර ඇටවූ නත්තල් ගසකට හැකි බව සිතූ විහිළුකාරයෙකි. මෙවන් විහිළුකාරකම් සහ රැස් වළලු එහෙ මෙහෙ වීම්වල සහසම්බන්දයක් නැද්ද?

මෙම කොලමේ ශීර්ෂය පිණිස යොදා ඇති ‘රණතුංගීකරණය වූ ක්‍රිකට් කතා වස්තුව’ මා 25වසරකට පෙර, එනම් 1998 මැයි 31 ඉරිදා ‘රාවය’ පත්තරයේ ක්‍රිඩා පිටුව පිරෙන්නම ලියූ ලිපියක ශීර්ෂයයි. මා ලිපිය ඇරඹූයේ රොෂාන් මහානාම සහ කුමාර ධර්මසේන ශ්‍රී ලංකා ටෙස්ට් පිලෙන් ඉවත් කර දැමීමට ගත් තීන්දුව තුළ වූ රණතුංග අඩංගුව ප්‍රශ්න කරමිනි.

ලෝක කුසලානය දිනා ගැනීම අරජුනගේ නායකත්ව ප්‍රාතිහාර්යයක් ලෙස ගැනීම ඓතිහාසික වරදකි. 

නා නා කැටයම් පිරි ක්‍රිකට් දැවැන්තයන් රැසක් එකම මොහොතක කණ්ඩායමකට ගොනු වීම ඓතිහාසික විකාශයක ප්‍රතිපළයක් මිස නායකයකුගේ මැජික් එකක් නොවේ.  

නමුත් ලෝක කුසලානය ඔසවාගෙන ක්‍රිකට් බෝඩ් එකට ආ අර්ජුනගේ චර්යාව එතැන් සිට ශුද්ධවූ මමංකාරයෙන් ඔද්දල් වන්නට විය. පසුව, ක්‍රමයෙන්, අර්ජුනගේ පරම හතුරා බවට පත්වුණු, ක්‍රිකට් ඡන්ද කෙරුවාවෙන් අර්ජුනට යන එන මං නැති කළ, තිලංග සුමතිපාල ඔසවාගෙන විත් මණ්ඩලයේ මුල් පුටුවේ වාඩි කෙරෙව්වේ අර්ජුන මිස උණුවන හිත් ඇති ක්‍රිකට් ලෝලීන් නොවේ. අර්ජුන එසේ කළේ කප් එක ගැසූ නායකයාගේ බලපුළුවන්කාරකම් ළෙලවමිනි. ක්‍රිකට් පාලක මණ්ඩලයේ ප්‍රධාන විධායක ධූරයට තමන්ගේ සොහොයුරු ධම්මික රණතුංග සම්ප්‍රාප්ත වූයේ ද අර්ජුන විසින් අවභාවිත කෙරුණු බලය හින්දා ම ය. අර්ජුන යහපාලන වරාය ඇමති වූ විට යළි ධම්මික තමන් ළඟට ගත්තේ ක්‍රිකට් පාලක මණ්ඩල ඉතිහාසය යළි මෙනෙහි කරලමිනි. එතැන් සිට ඝාතන චෝදනා දක්වා දිග්ගැස්සුණු රණතුංග බල හවුලේ යහපාලන කල්කිරියාව, වරාය ‘ඒකාබද්ධ වෘත්තීය සමිති සන්ධානය’ විසින් ගොනු කෙරුණු කරුණු 20කින් සමන්විත චෝදනා පත්‍රය එකින් එක ලිහා බැලීමෙන් පමණක් වුව තේරුම් ගන්නට බැරිකමක් නැත. මෙකී ‘අර්ජුන සමස්ථය’ ගැන සංවාදය පසෙක තිබියේ වා, මගේ ප්‍රශ්නය මෙයයි.


තමන්ගේ කුප්‍රකට ඉතිහාස භාවිතය අමතක වූවාක් මෙන් අර්ජුන විසින්, ක්‍රිකට් පරිහානියට හේතු මේ මේ යැයි කියමින් නිලධාරින්ට බලධාරීන්ට හා හිටපු ක්‍රිඩකයන්ට තර්ජනාගුලිය දිගු කරනු ලැබීම ඉතිහාසය දන්නා මිනිසුන් ඉවසා සිටින්නේ ඇයි ද යන්නයි.  

1996 ලෝක කුසලානයට පදනම දැම්මේ ඉතිහාසය පුරා ශ්‍රමය වැපිරූ ක්‍රීඩකයන් බර ගණනාවක් වුව වත්මන් ක්‍රිකට් පරිහානියට පදනම දැමන ලද්දේ අර්ජුන රණතුංග විසින් බව ඉතිහාස සාක්ෂරතාවක් නැති සමාජයට මෙනෙහි කරලීම සමාජ දේශාපාලන වගකීමක් ලෙස සලකමි. 

මේ ලියන්නේ එබැවිනි.

අර්ජුන විසින් ගොඩනැවුණු ක්‍රිකට් මාෆියාවට එරෙහිව මා ලී පෙර කී ලිපිය පළවුණු, උණු උණු රාවය පත්තරයත් අතැතිව, 1998 මැයි 29වැනි සිකුරාදා දින, කොළඹ ඛෙත්තාරාම ක්‍රිඩාංගනයේ පැවති නවසීලන්ත සංචාරයේ පළමු ටෙස්ට් තරගය නරඹන්නට පැමිණ සිටි, අර්ජුනෑඹෙනිය සමදරාවන්, ස්ත්‍රීන් පිරිසක් වටකරගෙන බහුභානීවැ සිටිනා අයුරු සජීවි තරග විකාශය තුළ විටින් විට පෙන්නන අයුරු තවමත් සජීවි මතකයකි.

මහානාම සහ ධර්මසේන හළා දැමුවා පමණක් නොව මේ වකවානුව වන විට ක්‍රිකට් තේරීම් කමිටුව අරවින්ද ද සිල්වා උපනායක ධූරයෙන් ඉවත් කර සනත් ජයසූරිය එතැනට ඔසවා අනාගත නායකත්වයට පුරුදු පුහුණු කරමින් සිටියේ අර්ජුන අරවින්දට එරෙහිව දියත් කර තිබුණු සීතල යුද්ධය නිසා බව අපට නම් අපැහැදිලි වූයේ නැත. ප්‍රස්තුත නාමකරණය සහිත ලිපියේ මා ඒ ගැන ද  ලියා තිබිණ. ඉක්බිති, අර්ජුන සනුහරයේ අත්තනෝමතික සමාජ – දේශපාලන  භාවිතය පිළිබඳ හෙළිදරව් කිරීම් ගණනාවක් රාවය මගින් අපි දිගින් දිගටම සමාජ ගත කළෙමු.

අර්ජුනගේ මහගෙදර වත්තට වැටෙන්නට ටෙනිස් බෝල ගැසූ කොල්ලන්ට වෙච්ච දේ මෙන්ම, පේරාදෙණිය උද්භිත උද්‍යානයේ කම්කරුවකුට වෙච්ච දේ බඳු ක්ෂුද්‍ර සිදුවීම් පවා අපට නම් තවම මතක ය. ‘කැප්ටන් කූල්’ ලෙසින් නාමකරණය වී සිටි අර්ජුන හා සනුහරයේ ආධිපත්‍යයට එරෙහිව දිගින් දිගටම අප ගැසූ මාධ්‍ය කැරැල්ලට ම අදාලව 1999 ජනවාරි 31 වැනිදා රාවයට, ම විසින් ලියැවුණු ලියවිල්ලේ ශිර්ෂය තැබුණේ ‘කැප්ටන් හොට්’ ලෙසිනි.

එහි ආරම්භක ඡේදය මෙබඳු විය.

‘කැප්ටන් කූල්ගේ ක්‍රිකට් ජීවිතයේ අවසාන කාලය ළඟාවී ඇත. 18 හැවිරිදි ශිෂ්‍යයෙක්ව සිටි අවදියේ දී ශ්‍රී ලංකා ජාතික ක්‍රිකට් පිල නියෝජනය කිරීමේ වරම් ලද ඔහු 18 වසරකට අදික කාලයක් තිස්සේ ක්‍රිකට් පිටියේ හොල්මං කරයි. සියල්ලන්ට ම ‘අයියා’ කියමින් ක්‍රිකට් පිටියට අවතීර්ණ වූ ඔහු දැන් සියල්ලන්ගේ ම සහ සියල්ලේ ම ‘අයියා’ බවට පත්ව සිටියි. කොටින්ම ලාංකික ක්‍රිකට් වපසරියේ එකම පොල්මංකාරයා බවට පත්ව සිටියි. ලාංකීය ක්‍රිකට් ක්ෂේත්‍රයේ රණතුංගීකරණය පිළිබඳව නිවැරදි ස්ථාවරයක සිටිමින් දිගින් දිගටම විග්‍රහත්මක හෙළිදරව් කිරීම් රැසක නිරත වීමට ‘රාවය’ ක්‍රියා කළේ එබැවිනි. අධිපති මාධ්‍ය සංස්කෘතිය විසින් අර්ජුන ‘විරුවකු’ ලෙස භෞතීස්ම කෙරෙද්දී ‘රාවය’ ක්‍රියා කළේ අර්ජුනගේ ‘ඒකාධිපතීත්වය’ හෙළිදරව් කිරීම වෙනුවෙනි. 

යළි අර්ජුන වීරයකු කරන්නට දතකන ඉතිහාස සාක්ෂරතාව අහිමි සමාජයට අප යෝජනා කරන්නේ මෙයයි.

අර්ජුන මේ නටන්නේ නාඩගමක් නොව අර්ජුන යනු ම නාඩගමකි. ඔහු නටන්නේ ජවුසමක් නොව ඔහු යනු ම ජවුසමකි. හෙ තෙම නටන්නේ කෝලමක් නොව හෙ තෙම ම කෝලමකි. පොළොන්නරු මහපොළොවෙන් මතුවුණු තවත් එක් මෛත්‍රීකාරක මිනිසකු වන රොෂාන් රණසිංහ සමඟ එක්ව, ඇල්වතුරත් නිවා බොන පට්ට නිවුණු චරිතයක් බවට පෙන්වන්නට අර්ජුන රඟමින් සිටින ජවනිකා, ඉතිහාස විචාරයකින් තොරව බාර නො ගන්නා ලෙස සමාජයට යෝජනා කිරීම, ඔහුගේ ආධිපත්‍යයට එරෙහිව කැරලි ගැසූ ඉතිහාසයක් සහිත අප සතු වගකීමක් වන්නේ ය.  

අර්ජුනගේ චණ්ඩි පාට් අබියස, ‘භූබංබා’වන් ගෙරවිලි සහිත ප්‍රසන්න රණතුංග පුංචි බබෙකි. අර්ජුන දේශපාලන නරා විලම කළඹන දිය රකුසෙක් නම් ප්‍රසන්න එ විල නැඟුණු පොහොට්ටුවක් පමණෙකි.

‘රණතුංගීකරණය’ නම් වචනය මා මුල් වරට ලීවේ ශ්‍රී ලංකාව ක්‍රිකට් ලෝක ශූරයන් වීමෙන් වීමෙන් පස් මසක ඇවෑමෙනි. එනම්, 1996 අගොස්තු මාසයේ ය. ‘හිරු’ සඟරාවට ම විසින් ලියැවුණු ‘ක්‍රිඩයකාගේ ඍජුකෝණාශ්‍රය’ නම් කොලම තුළ ය‍. ඒ, වරුණ වරාගොඩ නම් විශිෂ්ඨ ක්‍රිකට් ක්‍රීඩකයාට සිදුවූ සන්තෑසිය ගැන ය.

වෙලෙඳසේවා ක්‍රිකට් ‘ඒ’ කාණ්ඩයේ තරගාවලියේ අවසන් තරඟය පැවතියේ ‘යූනියන් ඇරෂුවරන්ස්’ සහ ‘හැටන් නැෂනල්’ පිල අතර ය. එහිදී, ලෝක ශූර පතරංග ක්‍රිඩකයන් රැසකගෙන් සමන්විත වූ යූනියන් ඇෂුවරන්ස් පිල පරදා හැටන් නැෂනල් පිල ශූරතාව හිමිකර ගති. වරුණ වරාගොඩගේ නියාමකත්වයෙන් ය. ජය තහවුරු කරගනිමින් විශිෂ්ඨ පිති හරඹයක නිරතවණු වරාගොඩ අවසන් තරගයේ වීරයා ද විය. අසංක ගුරුසිංහගෙන් පසු ඔහුගේ තැන හිමි කරගන්නට තරම් කෞෂල්‍යයකින් හෙබි, වරාගොඩට වළ කැපුවේ ද ගුරුසිංහට ගුරුකං කර පළවා හැරි බලවේගය ම ය.

වරුණ වරාගොඩ පිත්තෙන් පෙළහර පානා මොහොතේ ‘තමුසෙ මෙහෙම ගහලද සිලෝන් ගහන්න හිතන් ඉන්නෙ?’ කියා පිටිය මැදදීම තර්ජනය කළ මිනිසා තමන් කියූ දෙය ම ඉෂ්ට කළේ ය. ලෝක ශූර නායකයාගේ ශුද්ධ වූ මමංකාරය එකෙල මෙකෙල කළ වරුණ වරාගොඩ නාමය ලංකාවේ ක්‍රිකට් තුළ ආගිය අතක් නැතිවිය.

1996 අගොස්තුවේ මා ලියූ ඒ කොලමේ අවසන් වැකිය වූයේ මෙයයි.

‘’අපේ ක්‍රිකට් ක්‍රීඩාව රණතුංගීකරණය වෙමින් තිබේ’’.

ගතවෙමින් පවතින්නේ බලලෝභී  ‘මහසොහොන්නු, රාවන්නු, කුම්භාන්ඩු, මළගිය ප්‍රාණකාර ප්‍රේතාවතාර ’ යළි යළිත් පැටව් ගසනා පුළුටු දුගඳ සමයකි.

ඉදින්, මම මේ ලියවිල්ල හමාර කරන මොහොතේ, මෙසේ, විදර්ශන කන්නංගරට වට්සැප් පණිවුඩයක් යවමි.

‘’සහෝදරයා, ‘අවතාරය’ සඟරාවට මොකද වුණේ’’?’’

සද පළුවේ පලුඅරින්න වාමනයන්ට ගී ගයන 'දියවන්නා කුමාරී' - (මංජුල වෙඩිවර්ධන)

(මංජුල වෙඩිවර්ධන)
ප්‍රවීණ සාහිත්‍යවේදී හා මාධ්‍යවේදී 

(බල්සාක් කැෆේ – අනිද්දා පුවත්පත)

විශේෂාංග

ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ ජාත්‍යන්තර දිනය අදයි

Published

on

By

ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ ජාත්‍යන්තර දිනය (International Day of Persons with Disabilities) අද (දෙසැම්බර් 03) දින යෙදී තිබේ.

1992 සිට එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසින් ප්‍රවර්ධනය කරන ලද ජාත්‍යන්තර සැමරීමක් වන මෙම දිනය සැමරීමේ අරමුණ වන්නේ ආබාධිත ගැටළු පිළිබඳ අවබෝධයක් සමස්ත ලෝක වාසීන්ට ලබාදීම සහ ආබාධ සහිත පුද්ගලයින්ගේ අභිමානය, අයිතිවාසිකම් සහ යහපැවැත්ම සඳහා සහයෝගය බලමුලු ගැන්වීමයි.

දේශපාලන, සමාජීය, ආර්ථික සහ සංස්කෘතික යන සෑම අංශයකම, ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් ඒකාබද්ධ කිරීමෙන් ලබා ගත හැකි ජයග්‍රහණ පිළිබඳ දැනුවත්භාවය වැඩි කිරීමට ද මෙම දිනය සැමරීමේ තවත් එක් උත්සාහයකි.

Continue Reading

විශේෂාංග

“ඕවා ඇත්තටම කෙරෙයිද මහත්තයෝ?”

Published

on

By

ජනාධිපති අනුර කුමාර ඉකුත් බ්‍රහස්පතින්දා නව පාර්ලිමේන්තුවේ පළමු සැසි වාරය ආරම්භ කරමින් ජ.වි.පෙ මූලිකවන ජා.ජ.බ ආණ්ඩුවේ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රකාශය ඉදිරිපත් කළේය. එහි දී ඔහු කියූ බොහෝ දේ සම්බන්ධව වෙනම කතා කළ යුතුව ඇත. දැනට මා කතා කිරීමකට වඩා ප්‍රශ්න කිරීමකට ලක් කරන්නේ, ඔහු කියූ මේ කතාවය.

“…..අප ඇති තරම් ජාතිවාදී ගැටුම්වලින් පීඩාවට පත්වී තිබෙනවා. ජාතිවාදී ගැටුම්වලින් ඇති තරම් ලේවලින් මේ මහපොළොව තෙත් වී තිබෙනවා. ගංඟා පිරෙන්න කඳුළු හෙළා තිබෙනවා. එකිනෙකා අතර අවිශ්වාසය, ක්‍රෝධය ඇති තරම් වර්ධනය වී තිබෙනවා. එනිසා අපගේ අනාගත දරු පරම්පරාවට යළිත් එවැනි රාජ්‍යයක් බිහි නොකිරීමේ වගකීම අපට පැවරී තිබෙනවා. දේශපාලනය කිරීමට අපට ඕනෑ තරම් සටන් පාඨ තිබෙන්න පුළුවන්. නමුත් කිසිවෙකුට යළි අප රටේ දේශපාලන බලය අත්පත් කර ගැනීම වෙනුවෙන් ජාතිවාදී, ආගම්වාදී සටන් පාඨ ගොඩනැඟීමට ඉඩ නොදෙන්නට අප සහතික වෙනවා.” (https://pmd.gov.lk/si/පුවත්/දසවන-පාර්ලිමේන්තුවේ-මංගල/)  

මෙය ඉතා වැදගත් ප්‍රකාශයකි. කාලීනව වැදගත් එවැනි ප්‍රකාශ අපේ දේශපාලන නායකයින් මීට පෙරාතුවත් කර තිබේ. එහෙත් ඒවා බොහෝ විට හිස් ප්‍රකාශ වන්නේ කාලීන ජනප්‍රියත්වය හා දේශපාලන වාසි වෙනුවෙන් කෙරෙන ප්‍රකාශ වීමෙන්ය. ඒවා වැඩි කල් නොගොසින් අමතක කෙරෙන්නේ, තමන්ද ඒ විනාශ, ඒ අශීලාචාර ගමනෙහි හවුල් කරුවන් වූ බව නොපිළිගැනීමෙන්ය. අතීතයේ “ජාතිවාදී ගැටුම්වලින් ඇති තරම් ලේවලින් මේ මහපොළොව තෙත් වී තිබෙනවා. ගංඟා පිරෙන්න කඳුළු හෙළා තිබෙනවා. එකිනෙකා අතර අවිශ්වාසය, ක්‍රෝධය ඇති තරම් වර්ධනය වී තිබෙනවා.” යැයි කියා, ඒ සියල්ලට “අපද හවුල්කරුවන් වුනා. ඒ ප්‍රමාණයට, ඒ වරද වල වගකීම අපිත් බාර ගන්නවා” යැයි නොකීමෙන් ය.

“ලේ වලින් මේ මහපොළොව තෙමන්නට, ගංගා පිරෙන්න කඳුළු හෙලන්නට, එකිනෙකා අතර අවිශ්වාසය, ක්‍රෝධය ඇති තරම් වර්ධනය කරන්නට” ජ.වි.පෙ දායක වූ අවස්ථා දෙක තුනක් මෙහි සටහන් කරන්නේ, ජනාධිපති අනුර කුමාරගේ ඉතා වැදගත් ප්‍රකාශය අනාගතයට වලංගුව තබා ගැනීමට, අතීත මතක වැදගත් වන හෙයිනි.

01. 1988 – 90 කාලයෙහි ඔවුන්ගේ ත්‍රස්තවාදයෙහි වූ මිනිස් ඝාතන ගැන සඳහන් නොකළත්, 1987 ජුලි 27 වන දින ඉන්දියානු ආණ්ඩුව සමග ජයවර්ධන ආණ්ඩුව අත්සන් කළ “ඉන්දු – ලංකා” ගිවිසුමට එරෙහිව ගෙන ගිය දේශපාලන ප්‍රචාරය ඊළාම් විරෝධයෙන් එහා ගිය “දෙමළ විරෝධී” මතවාදයක් සමාජගත කෙරුවකි. එය පැහැදිලිවම වාර්ගික බෙදීමකට හේතු වූවකි.

02. 2002 වික්‍රමසිංහ ආණ්ඩුව නෝර්වේජියානු සහාය ඇතිව එල්.ටී.ටී.ඊය සමග අත්සන් කළ සටන් විරාම ගිවිසුමට සහ සාම සාකච්ඡා වලට එරෙහිව, ප්‍රථම වරට කොළඹ ඉන්දියානු මහ කොමසාරිස් කාර්යාලයේද අනුග්‍රහය ඇතිව සිංහල-බෞද්ධ කණ්ඩායම් සමග කළ වීදි සටන් මගින් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදීව විසඳා ගැනීමට තිබූ වාර්ගික ගැටුම, සිංහල-බෞද්ධ ඡන්ද වෙනුවෙන් යොදා ගත්තකි.

03. ඉන්දු-ලංකා ගිවිසුමට අනුව උතුර හා නැගෙනහිර පළාත් තාවකාලිකව ඒකාබද්ධ කරනු ලැබුවේ, නැගෙනහිර පළාතේ ජනමත විචාරණයකින් අවසන් තීන්දුව ගැනීමේ කොන්දේසියට යටත්ව ය. ඒ ජනමත විචාරණය නොඉල්ලා, උතුරු-නැගෙනහිර විසන්ධි කරන මෙන් ඉල්ලා මූලික අයිතිවාසිකම් පෙත්සම් 03 ක් ජ.වි.පෙ විසින් ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයට ඉදිරිපත් කළහ. ඒ ඉල්ලීම පිළිගනිමින් අගවිනිසුරු සරත් නන්ද සිල්වාගේ ප්‍රධානත්වයෙන් වූ ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණ විනිසුරු මඬුල්ල තීන්දුව ප්‍රකාශයට පත් කළේය. එම තීන්දුව දකුණේ සිංහල-බෞද්ධ ජනතාවගේ ජයග්‍රහණයක් යැයි ජ.වි.පෙ අලුත්කඩේ රතිඤ්ඤාද පත්තු කළේය.

04. 2012 ජුලි මාසයේ සිට බොදු බල සේනාව මුදා හැරි හලාල් විරෝධය සමගවූ මුස්ලිම් පල්ලි, ව්‍යාපාරික ආයතන, ඉලක්ක කළ විරෝධය ප්‍රචණ්ඩ සිංහල-බෞද්ධ අන්තවාදයක් ලෙස සීඝ්‍රයෙන් වර්ධනය වූවත් ඊට එරෙහිව ජ.වි.පෙ කිසි විටෙක ප්‍රසිද්ධියේ පෙනී නොසිටීමෙන් සිංහල-බෞද්ධ අන්තවාදයට නිහඬ සහායක් දුන්නේය.  

ඉතා දැඩිව “ඒකීය රාජ්‍ය” වෙනුවෙන් තවමත් පෙනී සිටින ජ.වි.පෙ, සමස්ථ රාජ්‍ය යාන්ත්‍රණයම සිංහල-බෞද්ධ රාජ්‍යයක් ලෙස තහවුරු කිරීමට හවුල් වූයේ එළෙසින්ය. ඒ බරපතල වරද නොපිළිගැනීමෙන්, “…. කිසිවෙකුට යළි අප රටේ දේශපාලන බලය අත්පත් කර ගැනීම වෙනුවෙන් ජාතිවාදී, ආගම්වාදී සටන් පාඨ ගොඩනැඟීමට ඉඩ නොදෙන්නට අප සහතික වෙනවා” යැයි කීවාට, එය එසේ නොවනු ඇත.

මේ එයට සාක්ෂි ය.

දකුණේ 88-90 ත්‍රස්තවාදී කැරැල්ලේ මිය ගිය ක්‍රියාකාරීන් වෙනුවෙන් “ඉල්මහ විරු සමරුව” පැවැත්වීමට කිසිදු බාධාවක් නොමැති වූවත් 2009 යුද්ධය අවසන් වන විට උතුරු-නැගෙනහිර මිය ගියවුන් වෙනුවෙන් දෙමළ ජනතාව වාර්ෂිකව නොවැම්බර 27 වන දින පවත්වන “මාවීරර් නාල්” සැමරුමට ආරක්ෂක සේවා සහ පොලීසිය ඉඩ නොදෙන බව අපි දනිමු. මෙවරද එය එසේමය.

1. ජනාධිපති අනුර කුමාර ඔවුන්ගේ 35 වන “ඉල්මහ විරු සමරුව” අමතා කතා කෙරුවේ ඉකුත්

නොවැම්බර 14 වන දිනය. ඉන් දින 06 ට පසු සහ ඔහු පාර්ලිමේන්තුවේ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රකාශනය ඉදිරිපත් කිරීමට පෙර දින – නොවැම්බර 20 වන දින – මන්නාරම මුරුන්කන් පොලීසිය විසින් දණ්ඩ නීති සංග්‍රහයේ 106 වන වගන්තිය යටතේ “මාවීරර් නාල්” සැමරුම තහනම් කිරීමේ නියෝගයක් ඉල්ලා මහේස්ත්‍රාත් අධිකරණයට පෙත්සමක් ඉදිරිපත් කර ඇත. මහේස්ත්‍රාත් විසින් එය ප්‍රතික්ෂේප කළ මුත්, සැමරුම සංවිධානය කරන වුන් පොලීසියට කැඳවා ඇතැයි තොරතුරු ඇත. (https://www.tamilguardian.com/content/sri-lankan-police-continue-attempt-ban-maaveerar-naal-commemorations)

2. ජනාධිපති අනුර කුමාර ආණ්ඩුවේ ප්‍රතිපත්ති පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කළ දිනට පසු දින, මඩකළපුව වාලච්චෙනෙයි පොලීසිය විසින් එහි “මාවීරර් නාල්” සැමරුම සංවිධායකයින් පොලීසියට ගෙන්වා ඔවුන්ට ශබ්ද විකාශන භාවිතයත් ගී ගැයීමත් කොඩි එසවීමත් මළගියවුන්ට පූජා කෙරෙන සාම්ප්‍රදායික “කාර්තිගල් පුෂ්පය” පිදීමත් තහනම් කර ඇත. (https://www.tamilguardian.com/content/no-flags-no-flowers-sri-lankan-police-summon-volunteers-ahead-maaveerar-naal)

එවැනි තහනම් කිරීම්, කොන්දේසි දැමීම් උතුරු-නැගෙනහිර වෙනත් ප්‍රදේශවලද සිදුව ඇතැයි කියනු ලැබේ. සිංහල දකුණේ මිය ගිය හා ඝාතනය කරනු ලැබූ ත්‍රස්තවාදීන් “ඉල් මහ විරුවන්” ලෙස සැමරීමට ජනාධිපති පක්ෂ කාර්යාලයට යන අතර, උතුරු-නැගෙනහිර ජනතාවට ජනවාර්ගික යුද්ධය හේතුවෙන් මිය ගිය ඔවුන්ගේ ඥාතීන් සාමකාමීව, ආගමානුකූලව සැමරීමට නොහැක.

ජනාධිපති සහ ඔහුගේ ජ.වි.පෙ නායකයින් තේරුම්ගත යුතු වැදගත්ම කාරණාව වන්නේ, පාර්ලිමේන්තුවේදී කෙතරම් සුන්දර බසකින් “ජාතිවාදී, ආගම්වාදී සටන් පාඨ” වලට එරෙහිව තම ප්‍රතිපත්තිය ප්‍රකාශ කළද, දසක ගණනාවක් පුරා තමන්ද හවුල්ව හැදූ “සමාජ මතවාදය” පසුදිනම අතුරුදහන් වන්නේ නැත යන්නය. නායකත්වය එය අත හරින්නට තීන්දු කළද, ප්‍රාදේශීය ක්‍රියාකාරීන් එය එකවර අත හරින්නේද නැත. මතවාද ඉවත් කළ හැක්කේ ඒවාට එරෙහිව කරුණු සහිතව, තාර්කිකව විවෘතව උත්තරව දීමෙනි. එනිසා දැන් සිදුවිය යුත්තේ ගුරු සේවය ඇතුලු රාජ්‍ය ආයතනවල මතවාදය ලෙස පදම්ව ඇති ජාතිවාදය හා ආගම්වාදය ආණ්ඩුවේ ප්‍රතිපත්තිය අනුව පරාජය කෙරෙන ප්‍රායෝගික සැළැස්ම ඉදිරිපත් කිරීමය. එතෙක් කෙතරම් කල් බලා සිටින්නට සිදුවිය හැකිද යන්නත් ලොකු ප්‍රශ්නයකි.

කුසල් පෙරේරාප්‍රවීන දේශපාලන විචාරක හා ජ්‍යෙෂ්ඨ මාධ්‍යවේදී
[email protected]

Continue Reading

විශේෂාංග

කවුද මේ අර්චුනා

Published

on

By

10 වැනි පාර්ලමේන්තුවේ ආරම්භක දිනයේදීම පාර්ලිමේන්තු සභාගැබේ විපක්ෂ නායක පුටුවේ බලහත්කාරයෙන් අසුන් ගත්තා කියන වෛද්‍ය අර්චුනා රමනාතන් මේවන විට ජනප්‍රිය චරිතයකි.

ඔහු මන්ත්‍රී භාජනගාරයේ ආහාර ගැනීම සමජමාධ්‍ය හරහා කරපු ප්‍රකාශ ද මේවන විට දැඩි දෝෂාරෝපණයට ලක් වෙනවා. 

මොහු හිටපු LTTE පොලිසියේ ප්‍රධානියෙක් වන රමනාතන් ගේ පුතාය.

ඔහුගේ පියා අවසන් සටනේදී මියගිය/අතුරුදහන් පුද්ගලයෙකි. 

වෛද්‍ය අර්චුනා ඔහුගේ උපාධිය යාපනේ විශ්වාවිද්‍යාලයෙන් ලබාගෙන ඇත්තේ ඒ කාලයේදීමය.

කොහොම හරි ඔහු 2024 ජුනි මාසයේ චාවකච්චේරිය මුලික රෝහලේ වෛද්‍ය අධිකාරිවරයා ලෙස සේවයට ගිහින් දවස් කීපයක් යන කොට ආන්දෝලනාත්මක චරිතයක් වෙන්නේ ඔහු ජනතාව ඉදිරියේ එම රෝහලේ ඇති අඩුපාඩු දුෂණ අක්‍රමික ක්‍රියාවන් ප්‍රසිද්ධියේ ප්‍රකාශ කිරීමයි. 

ඒ නිසාම ඔහු රැකියාවේත් අර්බුද ඇති කර ගානවා. 

ඒ වගේම ඔහු TNA වැනි සම්ප්‍රදායික දෙමල පක්ෂත් තරහා කරගන්නවා.මේ කරණය නිසා. 

නමුත් ඔහුගේ ඒ එඩිතර ක්‍රියාව නිසා එම ප්‍රදේශයේ ජනතාව ස්වාධීනව තරඟ කරන ඔහුව පාර්ලිමේන්තු යවන්න කටයුතු කරනවා. 

සම්ප්‍රදාය කියමින් නොසිට එම පුහු සම්ප්‍රදායන බිදිමින්, ජනතාව සත්‍ය දැනුවත් කිරම සහ දුෂණ අක්‍රමිකතා ලෝකයාට හෙළි කිරීම ඔහුගේ විශේෂත්වයයි. 

ඔහු ඔහුගේ මෙන්ම ජනතාවගේ අයිතීන් වෙනුවෙන් ද හඬ නගන පුද්ගලයෙක්. 

ඔහු නිසා දැන් අපි දන්නවා තාමත් මන්ත්‍රීවරු සඳහා වූ ප්‍රභූ බෝජනා ගාරය අදටත් පාර්ලිමේන්තුව තුළ ක්‍රියාත්මකයි කියලා. 

ඔහු සජිත්ට වඩා විපක්ෂ නායක කමට සුදුසු කියලා ඔහු හිතන නිසා වෙන්න ඇති ඒ පුටුව තොර ගන්න ඇත්තේ.. 

මොකද අපි විපක්ෂ නායක කෙනෙක් ගෙන් බලාපොරොත්තු වන ගුණාංග ඔහු සතුයි.. මොකද ජනතාව ඉල්ලන වෙනස වෙනවද නැද්ද කියලා ඇත්ත අපිට කියන්න පාර්ලිමේන්තුව තුල ඔහු වගේ නිර්භීත විස්ල්බ්ලොවර් කෙනෙක් අවශ්‍යයි. 

මොකද ජනතාවගේ අපේක්ෂාවක් වුණ මාලිමා ආණ්ඩුව තුල ඇති දැඩි විනය නිසා ඒ ආණ්ඩුව යම් වරදක් කලත් ඒ පිළිබද ජනතාව විනය විලංගු කඩා ගෙන් ඒ ක්‍රියාවන් ජනතාව හුමුවේ කට ඇරලා කියන්න තරම් නිර්භිත මන්ත්‍රී වරයෙක් ඒ පක්ෂ තුල දැනට ඉන්න බවක් අපිට පෙන්න නැහැ. 

අනික වෛද්‍ය රමන්තන්ට තියෙන ඒක චෝදනාවක්, ප්‍රභාකරන් ඔහුට දෙවි කෙනෙක් බව ප්‍රකාශ කිරීමයි. 

උතුරේ ජනතාවට එහෙම දැනුන නිසා තමයි ප්‍රභාකරන් වසර 30ක් දකුණත් එක්ක යුද්ධ කරන්නේ. 

ඒ වගේ උතුරට දකුණින් යම් අඩුපාඩුවක් සිදුවුණ නිසා තමයි, ඔහු දමිළ ජනතාගේ විමුක්ති නයකයා වෙන්නේ .. 

පළමු වරට උතුරේ ජනතාව දකුණේ දේශපාලන පක්ෂක් සහ නායකත්වයක් ගැන සෘජුවම අපේක්ෂාවක් තබා තියෙනවා. 

ඉතින් ඒ අපේක්ෂාවේ ජනාධිපතිගේ ලොකුම අභියෝගය ඒ උතුරේ ජනතාවගේ අපේක්ෂාවත් විශ්වාසයක් බවට පත් කර ගැනීමයි.. 

ඒකීය රටක් හැටියට සියල්ලන් ශ්‍රී ලාංකිකයන් ලෙස දැනෙන්න මේ රට පාලනය කලොත් වෛද්‍ය රමනාතන් වුනත් අලුතින් හිතන්න පටන් ගනීවි. 

ඒ අභියෝගය ජනපති අනුරට.

ඕෂල හේරත් මහතාගේ ෆේස්බුක් පිටුවෙන් උපුටා ගැනුනකි.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2023 Sri Lanka Mirror. All Rights Reserved